خبرخوان

نوشته های بلاگ  "2024"  از "اسفند"

همه چیز در مورد کاشت سیاهدانه

 

سیاهدانه

نام علمی : Nigella sativa
خانواده :Ranunculaceae  (آلاله)                

سیاه دانه گیاهی بومی غرب آسیا که هم به صورت خودرو وهم به صورت زراعی کشت می شود.

پراکندگی سیاه دانه در مناطق خنک و معتدل و با میانگین بارندگی بالای 400 میلیمتر می باشد .

وسعت کشت آن در نواحی مدیترانه از کشورهای هند ، ایران ، جنوب غرب آسیا ، مناطقی از اروپا و شمال آفریقا می باشد . توده هایی از این گیاه در سمیرم اصفهان ، مشهد ، اراک ، محلات و قزوین وجود دارد.

 خواص و موارد مصرف :

روغن سیاه دانه در طب سنتی به طور گسترده کاربرد دارد و از دانه های آن نیز برای مصارف غذایی و چاشنی من جمله در تهیه انواع شیرینی ها و نان استفاده می شود . از کنجاله دانه های سیاه دانه به دلیل دارا بودن پروتئین بالا و فیبر خام و انواع دیگری از عناصر مفید به عنوان مکمل غذایی برای انسان و دام مورد استفاده قرار می گیرد .

گیاه شناسی :

سیاه دانه گیاه علفی یکساله و روز بلند از تیره آلاله می باشد که اکثر گیاهان متعلق به این تیره سمی می باشند. ساقه این گیاه افراشته و منشعب به ارتفاع 60 تا 70 سانتی متر می باشد . برگها دارای تقسیمات باریک و نخی شکل هستند و گلها به رنگ سفید و آبی کم رنگ و کاسبرگ ها نیز به رنگ گلبرگ و میوه صورت کپسول که درون آن تعداد زیادی دانه قرار دارد و دانه ها نیز گرد یا سه وجهی و سطحی ناصاف دارند و وزن هزار دانه آن 2 تا 5/2 گرم می باشد .

 

عوامل محیطی :

سیاه دانه با آب و هوای مناطق معتدل و سرد سازگاری دارد و بیشترین عملکرد را دارد و در پوشش گیاهی این مناطق به صورت طبیعی وجود دارد . این گیاه به شوری و گرمای شدید حساس بوده ودر مناطق گرمسیر توصیه به کشت آن نمی شود . گزارش شده که کمبود آهن نیز خیلی سریع واکنش نشان می دهد وزرد می شود . همچنین بیشترین سرعت جوانه زنی آن در دمای 20 درجه سانتی گراد گزارش شده است . برای رشد مناسب به خاک غنی نیاز دارد و  پی اچ اسیدی برای سیاه دانه مناسب تر می باشد .

کاشت سیاه دانه :

زمان کاشت  : اوایل بهار در مناطق معتدل و در مناطق سرد اواسط پاییز

روشهای تکثیر : از طریق بذر

روش مناسب کاشت  : کشت مستقیم (بذر)

فواصل کاشت  ردیفی : تنظیمات خطی کار کلزا

بذر مورد نیاز : 17 تا 20 کیلو گرم برای کشت خطی و حدود 25 کیلوگرم دست پاش

عمق کاشت  بذر : 2 تا 3 cm

اندام مورد استفاده : دانه

عملکرد : میانگین 800 کیلو گرم تا 1 تن در هکتار

 

 

 ملاحظات کاشت سیاه دانه

* سیاه دانه اصولا یک کشت بهاره می باشد که دوره کامل رشد آن حدود چهار ماه می باشد . 

* کاشت سیاه دانه به دو صورت مکانیزه به وسیله ریز دانه کار کلزا و به صورت دستی به شکل کرتی درهم انجام می شود .

* کاشت بهاره سیاه دانه بیشتر در مناطق معتدل در  اوایل اسفند می باشد و کاشت پاییزه نیز بیشتر در مناطق سردسیر مرسوم و زمان آن پیش از اولین نوبت بارندگی در منطقه می باشد . 

* در مناطق سردسیر به دلیل عدم امکان آماده سازی بستر کاشت در اثر بارشهای بهاره سیاه دانه در پاییز و به صورت انتظاری کشت می شود .

*  زمان شروع جوانه زنی در سیاه دانه حداقل میانگین دمای شبانه روز به 10 درجه می رسد .

*  کشت بهاره سیاه دانه در مناطق سردسیر حدود اردیبهشت ماه و زمان برداشت آن در اواخر تابستان و اوایل پاییز می باشد .

مدیریت تغذیه و آبیاری

استفاده از کود های دامی پوسیده به میزان 30 تن در هکتار پیش از کشت سیاه دانه توصیه می گردد . همچنین میزان مناسبی از کود های فسفات و پتاس در پیش از کشت و اوره نیز به میزان 150 تا 200 کیلو گرم در طول دوره رشد گیاه مورد نیاز می باشد . در کشت بهاره بلافاصله بعد از کشت آبیاری انجام می شود و در کشت پاییزه به صورت انتظاری وبدون نیاز به آبیاری می باشد. نیاز آبی سیاه دانه حدود هفت تا هشت هزار متر مکعب و نوبتهای آبیاری هفت تا هشت مرحله ی باشد که در زمان پیش از گلدهی بسته به منطقه و بافت خاک هفت تا ده روز و پس از گلدهی کوتاه تر می شود .

 

برداشت

سیاه دانه درمناطق سردسیردر کشت پایزه اوایل تابستان و در کشت بهاره در اواخر تابستان برداشت می شود ودر مناطق معتدل که بهاره کشت می شود نیز اوایل تابستان قابل برداشت است . برداشت مکانیزه سیاه دانه با کمباین غلات و تنظیم هد کلزا امکان پذیر می باشد . در برداشت دستی هم ابتدا محصول درو و سپس با استفاده از دستگاه خرمن کوب بذر ها از کپسول جدا می شود . زرد شدن کپسول های حاوی دانه های سیاه دانه زمان مناسب برداشت را نشان می دهند .  

سؤالات رایج

کشت انتظاری سیاه دانه بیشتر در چه مناطقی مرسوم می باشد ؟ در مناطقی که در اثر بارشهای بهاره امکان کشت بهاره محدود می باشد مانند سمیرم اصفهان

ماده سمی موجود در ترکیبات شیمیایی سیاه دانه چه نام دارد ؟  ملانتین

بذر مورد نیاز جهت کشت مکانیزه یک هکتار سیاه دانه چقدر است ؟ 15 تا 20 کیلو

بهترین عملکرد سیاه دانه چه میزان می باشد ؟ در شرایط مطلوب بین 5/1 تا 2 تن در هکتار

 

همه چیز در مورد کاشت سرخارگل(اکیناسه)

 

سرخارگل (اکیناسه)

نام علمی : Achinacea purpurea
خانواده :Asteraceae                  

اکیناسه یا سرخارگل ازجمله گیاهان دارویی مهمی است که منشأ تمامی گونه های آن آمریکای شمالی بوده و این گیاه نزد بومیان این منطقه از اهمیت زیادی برخوردار بوده است . داروهای گیاهی زیادی از اندامهای مختلف سرخارگل تولید می شود که باعث افزایش کشت این گیاه در سالهای اخیر در کشور شده است . همچنین گونه های مختلف سرخار گل در کشورهای اروپایی و آمریکا به عنوان گیاه زینتی در پارکها و باغات کشت می شود .

 خواص و موارد مصرف :

سرخارگل کاربردهای وسیعی در صنایع دارویی ، غذایی ، آرایشی و بهداشتی دارد . ازاندامهای مختلف سرخار گل برای درمان بیماریهای لثه و دهان ، سرماخوردگی ، سرفه ، برونشیت ، عفونتهای ریوی و تقویت سیست ایمنی بدن استفاده می شود . مواد مؤثره موجود در ریشه وپیکره رویشی سرخارگل خاصیت ضدقارچ ، ضد باکتری وضد ویروسی داشته و از آنها در پیشگیری و معالجه سرماخوردگی و بیماریهای تنفسی داروهایی تهیه می شود .

گیاه شناسی :

سرخارگل گیاهی علفی و چند ساله از تیره کاسنی دارای ریشه مستقیم و عمیق که دارای انشعابهای فراوانی می باشد . ساقه استوانه ای ، مستقیم و محکم و پوشیده از کرک . برگها پهن و کم وبیش نیزه ای یا بیضوی شکل و هر دوسطح آن پوشیده از کرکهای خشن ، گلها فنجانی شکل و دارای گلچه های زبانه ای و رنگ آنها بنفش تیره یا ارغوانی و ازخرداد تا شهریور ظاهر می شوند . میوه فندقه و چهار وجهی و رنگ آن خاکستری می باشد . وزن هزار دانه حدود 4 گرم می باشد .   

عوامل محیطی :

این گیاه در مناطق مرطوب و پرنور، خاکهای با بافت متوسط و عمیق وغنی و در اکثر اقلیم ها به جز مناطق گرم و خشک رشد می کند . سرخارگل گیاهی آهک دوست بوده وترکیبات آهکی نقش مهمی در افزایش عملکرد ریشه و پیکر رویشی آن دارد اسیدیته 6 تا 7 برای رشد سرخارگل مناسب می باشد . این گیاه مقاوم به خشکی بوده ودر شوری بیش از 5/7 دسی زیمنس عملکرد محصول کاهش خواهد یافت . ریشه سرخارگل نسبت به اندام های هوایی گیاه مقاومت بیشتری دارد و تا دمای منفی 30 درجه را نیز تحمل می کند .

کاشت سرخارگل :

زمان کاشت  : نشاء  اواسط بهار و اوایل پاییز

روش های تکثیر : به وسیله بذر و از طریق رویشی( تقسیم بوته )

روش مناسب کشت : کشت غیرمستقیم یا نشاء کاری

تراکم کشت  :  66 هزار بوته در هکتار

فواصل کشت ردیفی : فاصله دو بوته در طول ردیف 30 cm و فاصله بین ردیف 50 cm

بذر مورد نیاز :  5 تا 7 کیلوگرم بذر جهت کشت مستقیم و یک کیلو گرم برای سینی نشاء

عمق کشت بذر : 1/5 تا 2 cm

خاک مناسب : خاکهای لومی و دارای زهکش مناسب  

اندام مورد استفاده و عملکرد  : ریشه ، گل و کل اندام هوایی ، میانگین عملکرد سالانه خشک پیکر رویشی 3 تا 4 تن و ریشه خشک 1 تا 2 تن درهکتارمی باشد. البته معمولاً ریشه دو ساله یا سه ساله استفاده می شود تا ریشه ها هم از نظر کمی و کیفی مطلوبتر شود .

 ملاحظات کاشت سرخار گل  

* سبز شدن بذر سرخارگل به مقدار زیادی رطوبت نیاز دارد ورشد ابتدایی گیاه نیز بسیار کند می باشد لذا روش کشت مستقیم بذر برای این گیاه توصیه نمی شود .

* تکثیر رویشی سرخار گل از طریق تقسیم بوته امکان پذیر می باشد که به دلیل هزینه بالا و زمان بر بودن در سطوح کوچک مورد استفاده قرار می گیرد .

* زمان مناسب برای تکثیر رویشی اوایل مهر یا اوایل بهار (اواسط اردیبهشت) و زمان مناسب کشت غیرمستقیم  برای خزانه هوای باز اواخر پاییز و درخزانه زیر پلاستیک اوایل اسفند ماه می باشد.

 * زمان انتقال نشاء به زمین اصلی بسته به زمان خزانه گیری در مرحله چهار تا شش برگی شدن گیاه اوایل بهار یا اوایل پاییز می تواند باشد .

* زمان کاشت مستقیم اکیناسه اواخر پاییز مناسب می باشد و برای کشت بهاره اوایل بهار با پیش تیمار سرمادهی یک ماهه بذور توصیه می شود .

* با افزایش بیش از اندازه تراکم گیاهی از میزان عملکرد ریشه کاسته خواهد شد .

* در صورت امکان فاصله کاشت 30 cm در 30 cm بهترین فاصله کاشت برای بیشترین عملکرد ریشه و کنترل علف های هرز می باشد .

* در تکثیر رویشی معمولا از بوته های 2 یا 3 ساله استفاده می شود .

* در کشت پاییزه سرخارگل به دلیل طولانی بودن فصل رشد میزان عملکرد بیشتر از کشت بهاره می باشد .

* چینه سرمایی به مدت یک تا چهار هفته در دمای صفر تا پنج درجه سبب افزایش قوه نامیه بذر این گیاه می شود .

مدیریت تغذیه و آبیاری

سرخارگل گیاهی نسبتا کم توقع بوده ولی برای رسیدن به عملکرد اقتصادی باید عناصر غذایی به مقدار کافی در اختیار گیاه قرار بگیرد . این گیاه به خشکمی مقاوم می باشد و تنش ملایم خشکی موجب افزایش عملکرد ریشه می شود . استفاده 30 تن کود دامی پوسیده قبل از کشت وکودهای زیستی ریشه زا در طول دوره رشد و عناصر غذایی اصلی به خصوص ازت به صورت سرک برای بهبود عملکرد کمی و کیفی توصیه می شود .

برداشت

زمان برداشت اندامهای مختلف سرخارگل بستگی به زمان کاشت ، سن گیاه و هدف کاشت دارد . زمان مناسب برای برداشت پیکره رویشی سرخار گل مرحله گلدهی کامل است ریشه های سرخارگل باید در سال دوم یا سوم برداشت شود که زمان برداشت ریشه ها ی سرخارگل فصل پاییز و اواخر دوره رویشی گیاه در مهر و آبان می باشد . برداشت اندام هوایی گیاه از ارتفاع حدود 10 cm خاک بهتر است انجام گیرد . برای بالا بردن کیفیت مواد مؤثره موجود درریشه بهتراست ریشه ها در معرض سرمای پاییزه قرار بگیرند وپس از خشک شدن برگها و انتقال مواد غذایی به ریشه ها برداشت انجام شود .  .

سؤالات رایج

برداشت بذر سرخارگل از سال چندم کشت امکان پذیر می باشد ؟ از سال دوم تا چهارم  

میزان عملکرد بذر در گیاه سرخارگل چقدر می باشد ؟ 450 تا 600 کیلو گرم

دمای مناسب جهت خشک کردن اندام رویشی و ریشه های سرخارگل چند است ؟ 40 تا 45

زمان مناسب برداشت اسطوخودوس به منظور حفظ اسانس چه موقع می باشد ؟ صبح

 بازده اقتصادی گیاه سرخار گل چند سال می باشد ؟ چهار سال  

چرا باید بذر ها رو پوشش دار کنیم؟
خواص کینوا
کاشت کینوا
You are running a Trial version of Nop Rich Blog
در مراتع ایران چه بذری بکاریم؟
 
در مراتع با توجه به میزان بارندگی باید تصمیم به کاشت بذور مرتعی بکنیم.
جو دو سر با پوشینه رسید.

جو دوسر با پوشینه رسید. خلوص بذور در حد 99% بوده و قوه نامیه 92% دارد و عاری از هر گونه آلودگی و قارچ و باکتری می باشد.

بذر سورگوم اسپیدفید موجود است.

این سورگوم یک بذر علوفه ای است که برای تکثر مناطق ایران کاربرد دارد. این بذر زودرس بوده و برای چرای مستقیم، علوفه تازه و خشک مناسب است.

سورگوم اسپید فید

1- علوفه ای زودرس

2-مناسب برای چرای مستقیم، علوفه تازه و خشک

3- مناطق مناسب کشت، سرد،معتدل، گرم و گرم و خشک

4- تیپ بوته: قابلیت پنجه زنی،میانگین ارتفاع 215 سانتی متر

5-طول دوره رشد: 70 روز(تا اولین برداشت)

6- میانگین عملکرد: 80-90 تن در هکتار

7- میانگین عملکرد علوفه خشک سورگوم: 21 تن در هکتار

8-متوسط طول خوشه:30 سانتی متر

9-میانگین وزن هزار دانه:18 گرم

10-واکنش به خشکی: تحمل نسبی

11- واکنش به شوری: تحمل نسبی 

12-واکنش به خوابیدگی:مقاوم

13-رنگ دانه: قهوه ای

14- تعداد چین: 2-3 چین

پاکت های خانگی پاکان بذر اصفهان
Filters
Sort
display